W domu każdego z nas znaleźć można dużo rozmaitych dokumentów, które musimy przechowywać przez wzgląd na ich ważność. Niestety dość często okazuje się, że nie jesteśmy w stanie zaprowadzić w nich porządku.

Niekiedy nie wiemy, co może okazać się kiedyś przydatne, a co nie, więc przechowujemy każdy kwitek. I chociaż na ogół chcielibyśmy nawet posprzątać wszystkie dokumenty, to jednak zazwyczaj po kilku dniach porządku, wszystko powraca jak było, tzn do dotychczasowego nieładu. Jak więc zachować porządek w dokumentach i nie zwariować?Niezwykle istotne jest, żebyśmy już na wstępie stworzyli kategorie wszystkich typów dokumentów, które posiadamy w naszym mieszkaniu. Warto jest przetrzymywać w pierwszej kolejności najważniejsze dokumenty dotyczące zaciąganych przez nas pożyczek – głównie potwierdzenia spłat. Powinniśmy je przechowywać, aż do momenty spłaty całego zadłużenia, a nawet trochę dłużej. Warto także przygotować kopie niektórych dokumentów, jakie np. sporządzaliśmy na potrzeby wszelkiego rodzaju finansowych transakcji lub też przy okazji dopełnienia określonych spraw w urzędach. Oprócz tego niezbędne jest zachowywanie dokumentów takich jak akty notarialne lub też świadectwa pracy.

Wiele osób przechowuje także rachunki za regularne opłaty, takie jak gaz instalacje gazowe lublin ceny lub prąd, a także potwierdzenia zapłaty. Niektórzy przechowują również rachunki za wszelkiego typu produkty, które zakupili w sklepie. Niekiedy mogą być one przydatne, szczególnie w przypadku dokonywania późniejszych reklamacji.Bardzo ważne jest również, abyśmy przygotowali w naszych dokumentach niezbędną kategorię z dokumentami przygotowanymi na potrzeby Urzędu Skarbowego (Pity 2014 bez tajemnic). Są to rozmaitego typu rozliczenia i potwierdzenia, dzięki którym dokonane zostały rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Muszą być one zachowane przez 5 lat począwszy od końca roku, w jakim nastąpiło rozliczenie. W przypadku braku tych dokumentów, fiskus może nałożyć nawet karę i żądać zwrotu kwoty, która została odliczona od podatku, zwiększoną dodatkowo o odsetki ustawowe. Powinniśmy zatem pamiętać o tym przygotowując rozliczenie PIT 2014 (szczegóły znajdziesz tu). To niezwykle ważne, aby uniknąć w przyszłości zbytecznych problemów.