Mural - jako rodzaj reklamy outdoorowej

Co to jest mural? Nazwa wywodzi się z języka hiszpańskiego. Znaczy gigantyczne malowidło, wykonane na ścianie obiektu.


Początkowo funkcjonował on jako czysta sztuka, wyrażał cele oraz wyobrażenia artysty.


Dziś artystyczne malowanie ścian nierzadko jest środkiem masowego przekazu, jednak nieraz twórcom udaje się dokonać syntezy sztuki jak też marketingu (sprawdź). Rozkwit outdooru w Polsce przypada na lata 90-te XX wieku. Na szczególną uwagę zasługuje jedna z jego rodzai, czyli mural, po jaką coraz to nagminniej sięgają organizatorzy kampanii reklamowych. Nie oznacza to jednak, iż w poprzednich dekadach nie występował. Jego historia sięga już czasu II Wojny , w toku której był pewną z niewielu możliwości komunikacji. Konspiracyjna młódź użytkowała mury domów jako przekaz informacji. Za przykład posłużyć może Znak Polski Walczącej, jaki zagrzewał młodych Polaków do walki. Znak tenże przekazywał głęboką treść, przy jednoczesnym użyciu prostej formy.




suszarka
Autor: Atlantic Groupe,
Źródło: Atlantic Groupe,


We współczesnych czasach reklama stała się nieodłącznym fragmentem otaczającego nas pejzażu. Agencje reklamowe, przygotowujące akcje reklamowe danego artykułu, stoją przed ogromnym wyzwaniem aby sprostać oczekiwaniom reklamodawcy i pozyskać ewentualnego konsumenta. Jesteśmy generacją, która posługuje się głównie zmysłem wzroku. Współcześnie słowo przegrywa walkę z górującą sferą obrazu.


Skutkiem są współczesne murale reklamowe, jakie przekazują odbiorcy przekaz z pomocą grafiki (zobacz informacje). Dzięki atutom artystycznym jak również ogromnemu formatowi w efektywny sposób trafiają do mas a także niejednokrotnie zwracają uwagę na kłopoty społeczne.